november 16, 2008

De geboorte!





Vannacht zondag 16-11-2008 om 03.55 uur is de eerste pup van Iraya geboren een prachtige bosbruin reutje.
De zes uren daarna zijn nog eens vijf reutjes en drie teefjes geboren, in totaal dus negen puppen
Wij vinden het een prachtig nest.
Afgelopen nacht had ik de bankdienst, wij blijven de aankomende acht weken 24 uur per dag bij de puppen en dat is een behoorlijke opgave, maar gezien de ervaringen met het nest van Abbey lijkt dat ons het beste, ook de reacties die wij van de nieuwe eigenaren van Abbey haar puppen hebben gekregen vertellen ons, dat we de goede weg zijn ingeslagen.
Een uur voordat de bevalling daadwerkelijk begon wilde Iraya om de haverklap de ren uit.
Ik wist niet goed wat ik hiermee aanmoest en besloot haar even haar gang te laten gaan.
Het bleek, dat ze iedere keer ging checken of Mojito, onze Leonberger van 11 weken het wel goed maakte. Waarschijnlijk begonnen haar moederlijke gevoelens toen al door te komen.
Daarna sjeesde ze naar de werpkist om alles door elkaar te gooien, en om met een noodgang te beginnen te graven.
Dit is bijna een uur zo door gegaan. Kist uit....rennen naar Mojito.....alles in orde?....rennen naar de werpkist, graven, en weer opnieuw.
Uiteindelijk bleef ze liggen in de werpkist en heeft ze een kwartiertje rustig gelegen, Daarna begon ze te hijgen en te likken.
Voordat ik het in de gaten had lag ze de eerste pup schoon te poetsen.
De rest van de bevalling verliep uitstekend.
Op dit moment ligt alles lekker te slapen en laten wij ze met rust, want slapen is groeien heb ik wel eens gehoord.